Bruce Wrighton | At Home

Bruce Wrighton | At Home – Woolworth Shopper
Bruce Wrighton  
„Woolworth Shopper“, 1987, Binghamton, NY

BRUCE WRIGHTON (1950 – 1988) wurde nur 38 Jahre alt und er fotografierte auch nur in einem sehr überschaubaren Areal, der Innenstadt von Binghamton, New York und in einigen benachbarten Gemeinden. In der kurzen Zeit seines fotografischen Schaffens, Mitte der 1980er Jahre, entstanden drei Serien, „Street Portraits“, „Dinosaurs and Dreamboats“ und „St. George and the Dragon“ die, vom New Yorker Galeristen Laurence Miller entdeckt, in den letzten Jahren zu Ikonen der amerikanischen Farbfotografie wurden.

BRUCE WRIGHTON (1950 - 1988) lived only to be 38 years old and he took photographs only in a confined area, downtown Binghamton, New York and a couple of neighbouring communities. In the very short time of his photographic work, around the mid 1980ies, three series have been created, „Street Portraits“, „Dinosaurs and Dreamboats“ and „St. George and the Dragon“. Discovered by New York galerist Laurence Miller, they have become icons of American color photography.

Bruce Wrighton | At Home – Downtown Man #3
Bruce Wrighton  
„Downtown Man #3“, 1987, Binghamton, NY

STREET PORTRAITS folgt der Tradition des Straßenportraits von August Sander oder Diane Arbus. Wrighton interessiert sich für die Arbeiter und einfachen Menschen seiner Gemeinde, einen Parkplatzwärter, einen Nachtwächter, Fabrikarbeiter oder eine Rentnerin beim Einkauf – all diese Menschen schenken dem Fotografen zehn Minuten ihrer Zeit, die er benötigt, um seine unhandliche Großbild-Kamera aufzubauen. Durch seine Sammlung kongenialer Potraits, seine sichtbare Nähe zu den Portraitierten und seinen meisterhaften Umgang mit Farbe erschafft Wrighton ein emotional erfahrbares Bilder seiner Zeit.

Bruce Wrighton | At Home – Newlyweds at Carnival
Bruce Wrighton  
„Newlyweds at Carnival“, 1987, Owego Fair, NY

STREET PORTRAITS follows the tradition of portrait photographs by August Sander and Diane Arbus. Wrighton is interested in the working class and lower middle class of his community, a car park attendant, a night watchman, a factory worker or a senior shopper - all of these people give away ten minutes of their time, that's the time Wrighton needs to set up his bulky large format camera. Through his collection of congenial portraits, the empathy with his subjects and his masterly use of color, Wrighton has created a tangible image of his time.

Bruce Wrighton | At Home – Basement, Holy Trinity Greek Orthodox Church
Bruce Wrighton  „Basement, Holy Trinity Greek Orthodox Church“, 1986, Binghamton, NY

ST. GEORGE AND THE DRAGON ist eine Untersuchung über die Kraft von Bildern, Bildnissen und Ikonen, sowohl weltliche als auch religiöse, die Bruce Wrighton in Binghamton in Kneipen-Ecken, Kirchen, Kellern und Häusern fand. Stilleben aus dem Bildervorrat seiner Zeit.

Bruce Wrighton | At Home – Storange, Sacred Heart Ukranian Orthodox Church
Bruce Wrighton  „Storange, Sacred Heart Ukranian Orthodox Church“, Johnson City, NY, 1986

ST. GEORGE AND THE DRAGON represents an investigation into the power of images and icons, both secular and sacred, that Wrighton discovered around Binghamton in taverns, churches, and homes. Still lives from the inventory of images of his time.

Bruce Wrighton | At Home – Car #14
Bruce Wrighton  „Car #14“, 1986, Binghamton, NY

Bruce Wrighton | At Home – Car #7
Bruce Wrighton  „Car #7“, 1986, Binghamton, NY

Die Robert Morat Galerie freut sich sehr, in dieser Ausstellung in Zusammenarbeit mit der Laurence Miller Gallery, New York, Arbeiten aus allen drei Serien erstmals in Hamburg zeigen zu können. Das Buch zur Ausstellung ist im Verlag only-photography, Roland Angst, Berlin, erschienen.

Robert Morat Galerie is thrilled to show works from all three series for the first time in Hamburg in this special guest presentation by Laurence Miller Gallery, New York. The monograph to this exhibition has been published by only-photography, Roland Angst, Berlin.