Biography
Christian Patterson (*1972, Fond du Lac, USA) lives and works in New York City. His working method is a highly conceptual, narrative-driven approach, often involving intense research, archival digging and extended, concentrated time working in the field and his New York studio. Photographs remain the heart of Patterson’s work, but they are often accompanied by other mediums – anything from drawings and paintings, to readymade objects, shot gun-blasted paper boards, or sound played through telephones.
He began his serious pursuit of photography in 2002, when he traveled to Memphis, Tennessee and worked closely with artist William Eggleston, subsequently publishing his first monograph in 2005, Sound Affects, a series of color photographs paying tribute to both Memphis and Eggleston. The works was featured in solo exhibitions at galleries in Memphis, Cologne, New York, Paris, San Francisco and Hamburg.
After five years researching and retracing the path of the true crime story of Charles Starkweather and Caril Ann Fugate, Patterson published Redheaded Peckerwood (MACK) in 2011. A book that takes the form of a visual crime dossier including Patterson’s photographs made in several different styles, archival photographs, documents and objects. The book received wide critical acclaim and won the Rencontres d’Arles Author Book Award. Solo exhibitions were held at museums and galleries in Chicago, Hamburg, Berlin, Los Angeles and Cleveland.
In 2015, Patterson published Bottom of the Lake (Koenig Books), named after his hometown of Fond du Lac, Wisconsin. The work deals with themes of place, identity, memory and time. The experience of the book and exhibition are added to and expanded by an interactive object – a blue rotary-dial telephone that plays audio recorded by Patterson in Fond du Lac, alongside audio performances written by Patterson and performed by a cast of friends, fellow artists, voice actors and comedians. Solo exhibitions were mounted in Athens, Berlin and Toronto.
In 2013, Patterson became a Guggenheim Fellow. In 2015, he was the winner of the Vevey International Photography Award. Recently, in 2018, he was nominated for Immersion, a photography commission of the Hermès Foundation.
Patterson is currently working on his next major project, Gong Co. In 2004, the artist discovered a sort of time capsule – a Chinese grocery store in Mississippi stocked with thousands of decades-old products. The work will be realized as book, exhibitions and immersive installation.
Christian Patterson (* 1972, Fond du Lac, USA) lebt und arbeitet in New York City. Seine konzept-orientierten, narrativen Projekte setzen oft intensive Recherchen, Archivarbeit und intensive Arbeit sowohl vor Ort als auch in seinem New Yorker Studio voraus. Fotografie bildet das Herzstück von Pattersons Arbeit, sie wird aber oft durch andere Medien ergänzt – durch Zeichnungen und Malerei bis hin zu Objekten, Ready Mades oder Toninstallationen.
Pattersons Beschäftigung mit der Fotografie begann 2002, als er nach Memphis, Tennessee reiste und eng mit dem Künstler William Eggleston zusammenarbeitete. 2005 veröffentlichte er daraufhin seine erste Monografie, Sound Affects, eine Serie von Farbfotografien, die sich mit dem Ort Memphis und der Inspirationsquelle Eggleston beschäftigen. Die Serie wurden in Einzelausstellungen in Galerien in Memphis, Köln, New York, Paris, San Francisco und Hamburg gezeigt.
Nach fünf Jahren Recherche zu der wahren Kriminalgeschichte von Charles Starkweather und Caril Ann Fugate veröffentlichte Patterson 2011 seine zweite Monographie mit dem Titel Redheaded Peckerwood (MACK). Ein Buch in Form eines visuellen Kriminaldossiers, bestehend aus eigenen fotografischen Arbeiten, Archivfotos und Dokumenten. Das Buch wurde als wichtigstes Fotobuch des Jahres mit dem Book Author Award auf den Rencontres d’Arles ausgezeichnet. Einzelausstellungen fanden in Museen und Galerien in Chicago, Hamburg, Berlin, Los Angeles und Cleveland statt.
Im Jahr 2015 veröffentlichte Patterson Bottom of the Lake (Koenig Books), benannt nach seiner Heimatstadt Fond du Lac, Wisconsin. Die Arbeit beschäftigt sich mit Themen wie Ort, Identität, Erinnerung und Zeit. Die Ausstellung der Prints, Dokumente und Objekte aus dem Projekt wird ergänzt durch ein interaktives Objekt – ein blaues Drehwahltelefon, das sowohl von Patterson in Fond du Lac aufgenommene Audiodateien abspielt als auch Aufnahmen, die von einer Gruppe von Freunden, Künstlerkollegen, Synchronsprechern eingesprochen wurden. Einzelausstellungen fanden in Athen, Berlin und Toronto statt.
Im Jahr 2013 wurde Patterson ein Guggenheim Fellow. 2015 gewann er den Vevey International Photography Award. Kürzlich, im Jahr 2018, wurde er für Immersion, eine Fotografie-Kommission der Hermès-Stiftung, nominiert.
Patterson arbeitet gerade an seinem nächsten großen Projekt, Gong Co. Im Jahr 2004 entdeckte der Künstler eine Art Zeitkapsel – ein chinesisches Lebensmittelgeschäft in Mississippi, das mit Tausenden von jahrzehntealten Produkten bestückt war. Die Arbeit wird als Buch, Ausstellung und immersive Installation realisiert.